lördag 16 april 2011

Ny skiva: Alison Krauss & Union Station - Paper Airplane

Det var hela sju år sedan Alison Krauss & Union Station spelade in en skiva ihop. Krauss har man ju dock kunnat höra i konstiga konstellationer som till exempel med Robert Plant på skivan Raising Sand (2007). Den skivan har hyllats nåt så vansinnigt. Jag förstod aldrig riktigt storheten med den men jag är ju bara en simpel bloggerska, vad kan jag egentligen om musik?

Men nu är AKUS alltså tillbaka på enad front igen med efterlängtade Paper Airplane. Sången och kompositionen är som alltid med det här gänget helt oklanderlig. Varenda låt är helt perfekt från början till slut. Jag har förstått att vissa tycker det kan vara lite störigt, som nördiga Po (sött namn) på DN till exempel. Jag däremot älskar det rena soundet. Och Alisons röst är väl världens vackraste utan överdrift.

Dan Tyminski sjunger också en del på plattan vilket han gör bra. Han kommer ju dock aldrig göra en så bra låt som The Boy Who Wouldn't hoe corn så egentligen borde han kanske bara lägga ner.

Jag gillar det mesta på Paper Airplane. Det är en fin blandning av stökig bluegrass som på On The Outside Looking In och sagolik skönsång som på Lie Awake och framförallt titelspåret Paper Airplane som är plattans bästa.

Spring och köp!

betyg: 4 (av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar